Daca pana nu de mult publicitatea se desfasura intre doua emisiuni, in prezent este inclusa chiar in cadrul programelor printr-o metoda controversata: pozitionarea produsului. De aceea, Europa a hotarat sa adopte legi cu privire la publicitate, care nu exista in prezent si sa le innoiasca, totodata, pe cele privind pauzele pentru reclamele TV, in paralel cu revolutia tehnologica.

Parlamentul a aprobat, joi, in plen, noile reguli Europene pentru programele publicitare ale televiziunilor, care vor trebui aplicate in statele membre pana la sfarsitul anului 2009.

Noua legislatie vizeaza actualizarea directivei Televiziune fara Frontiere, din 1997, denumita acum "directiva referitoare la serviciile media audiovizuale", in vederea adaptarii la noile evolutii ale tehnologiei si publicitatii audiovizuale. Noile reguli se vor aplica programelor audiovizuale in web-streaming, dar nu si siturilor internet private, si vor exista reguli minime care se vor aplica, la cerere, serviciilor de televiziune (de exemplu pentru protejarea minorilor).

Revolutia tehnologica: evolutia regulilor TV

Legile utilizate in prezent cu privire la publicitatea TV in Europa au fost adoptate in 1997. Noua directiva "Televiziunea fara frontiere" are ca scop modificarea vechilor legi in functie de schimbarile din industrie: aparitia internetului si a telefoniei mobile 3G si trecerea tehnologiei TV inspre era digitala. Ea presupune, de asemenea, adoptarea unui cadru pentru pozitionarea produsului, in cazul de fata reclamele publicitare.

Mai putine pauze publicitare

In prezent, publicitatea este o sursa de finantare extrem de importanta pentru canalele de televiziune, in special pentru cele private. Conform Observatorului european pentru audiovizual, publicitatea reprezinta 28% din venitul canalelor publice de televiziune si 90 % din al celor private.

Regulile curente pentru televiziuni impun o derulare continua a programelor de minim 20 de minute, exceptie facand stirile, emisiunile religioase, documentarele si programele pentru copii, care dureaza mai putin de 30 de minute si care nu vor fi intrerupte.

Ce se va schimba?

Publicitatea nu va depasi 12 minute in fiecare ora, iar intreruperile vor avea loc odata la 30 de minute pentru programele de stiri si filme.

Programele pentru copii pot fi intrerupte la fiecare 30 de minute (daca programul e mai lung de 30 de minute), iar reclamele trebuie astfel concepute incat sa nu incurajeze direct copii sa-si convinga parintii sa le cumpere produsele din reclame. Tinand cont de gradul de obezitate in randul copiilor din Europa, reclamele nu ar trebui sa faca referire la produse legate de alimentatie .

Reclamele TV nu vor fi ofensive in termeni de discriminare prin rasa, gen, nationalitate, dizabilitate, varsta sau orientare sexuala si nu vor afecta demnitatea umana.

Sunt interzise reclamele audiovizuale pentru produsele din tutun si pentru produsele medicale disponibile numai cu reteta.

Noua metoda de publicitate: pozitionarea produsului

Publicitatea prin pozitionarea produsului este frecvent folosita in industria cinematografica din Statele Unite intrucat numeroase filme obtin finantare in schimbul unei imagini sau a unui dialog cu privire la produsul in cauza. Tineti minte care e ultimul film cu James Bond pe care l-ati vazut? Toate brandurile prezente in film - masini, ceasuri sau aparate de ras- sunt mentionate in film fie prin dialoguri sau direct prin imagini.

Directiva "Televiziune fara frontiere" prevede anumite reguli si restrictii pentru publicitatea prin pozitionare, intrucat in prezent ea este autorizata in unele tari si interzisa in altele.

Publicitatea prin pozitionare nu poate fi inclusa in programele pentru copii, iar telespectatorii trebuie sa fie informati de existenta sa in cadrul programelor, la inceputul si sfarsitul lor, precum si la sfarsitul pauzelor publicitare.

Ruth Hieronymi, (Grupul Partidului Popular European si al Democratilor Europeni), care a intocmit raportul, a declarat ca “prin acest vot, pot fi eliminate dezavantajele competitive ale produselor europene fata de cele americane. Totodata, se va asigura mai multa informatie si transparenta telespectatorului, care de cele mai multe ori nu era constient de aceasta modalitate de publicitate".

Sursa: Parlamentul European